verpakkingen
I see your true colours

In de wereld van kleuren heb je oneindig veel keuze. Maar als je iets bedrukt, print, verft of op welke manier je een materiaal ook voorziet van kleur, zijn er nogal wat verschillen in het proces. Zo zijn er termen als fullcolour, CMYK, PANTONE, RAL, HEX-kleurcodes en RGB.

Ik neem je in deze blog mee in de wereld van CMYK en Pantone, de twee kleurprocessen die komen kijken bij het printen of bedrukken van verpakkingen en drukwerk.

CMYK, ook wel bekend als het fullcolour proces, staat voor de kleuren die gebruikt worden tijdens het printen: cyan, magenta, yellow en black. Door de 4 kleuren te combineren op verschillende manieren krijg je secundaire kleuren. Men noemt ze ook weleens opbouwkleuren, je snapt nu waar deze naam vandaan komt.

Pantone kleuren, zijn kleurvast en bestaat uit nauwkeurig gemengde inkt om exact een specifieke kleur te creëren. Omdat het kleuren volgt die van tevoren bepaald zijn in het designproces, waarbij die specifieke kleur exact moet matchen is het ook wel bekend als het Pantone Matching System (PMS). Pantone kleuren worden ook wel steunkleuren genoemd.

Het grote verschil tussen CMYK en Pantone print is de mate van precisie. Het Pantone print proces is consistenter en kan kleuren produceren die beter matchen dan de kleuren bij een digitaal designproces. Maar het is ook vaak duurder dan CMYK in veel gevallen, vooral als het om kleine oplages gaat. Dat komt omdat CMYK vaker te bundelen is met meerdere print opdrachten. Voor een Pantone print opdracht moet de machine voorbereid worden op elk unieke print opdracht. Daarom is het bij kleine oplages niet geadviseerd om Pantone kleuren te gebruiken.

Advies nodig?

Ben je op zoek naar een ontwerp en weet je niet goed welke kleuren het beste bij jou passen? Wij houden bij het ontwerpen niet alleen rekening met je wensen op creatief vlak, maar ook hoe het ontwerp gebruikt gaat worden. We staan in nauw contact met de drukkerij of verpakkingsleverancier van jouw keuze zodat jouw wensen op de juiste manier en zo kosten-efficiënt mogelijk worden behaald. Bel of mail gerust.